Waarom onboarding tijd en geld bespaart

feiten en cijfers onboarding

Het belang van een gestructureerde onboarding wordt door veel mkb-bedrijven onderschat. Een checklist volstaat toch ook, denkt 70% van de werkgevers. In de praktijk blijkt dat de checklist daarna vaak in een la verdwijnt. Terwijl uit onderstaande feiten en cijfers naar voren komt dat een gestructureerde (digitale) onboarding tijd en geld bespaart.

Rommelige start bij 30% van de werkgevers

Bij 1 op de 3 bedrijven verlopen de eerste weken of zelfs maanden van een nieuwe medewerker rommelig. Bij 57% van de ondervraagden was in de eerste week nog geen computer, telefoon, kantoormateriaal of bureau geregeld. Voor 43% van de bevraagden duurde het zelfs langer dan een week voordat ze volledig operationeel waren, zo blijkt uit een onderzoek van de Vlerick Business School. Werkgevers die de onboarding niet op orde hebben, verliezen dus kostbare tijd waarin nieuwe medewekers wél productief zouden kunnen zijn geweest.

1 op de 3 werknemers wordt geheadhunt

Over het verloop van medewerkers zijn tal van onderzoeken gedaan. Zo beweert bijna elk artikel over onboarding dat 20% van je nieuwe medewerkers binnen de eerste 45 dagen weg is. Overdreven? Niet meer relevant vanwege corona?

Niets is minder waar. Uit een recent onderzoek van Intelligence Group, blijkt dat de arbeidsmarkt nog steeds krap is. Sterker nog, je (nieuwe) medewerkers worden nog regelmatig benaderd om van baan te wisselen. In het tweede kwartaal van 2020 werd bijna één op drie personen uit de Nederlandse beroepsbevolking minimaal één keer benaderd door een werkgever of bureau voor een nieuwe baan. Eén keer raden wat er gebeurt als je als organisatie een slechte indruk achterlaat bij je nieuwe werknemer.

Vetrek kost 50 tot 150% van een jaarsalaris

De kostenposten rondom het verloop van medewerkers gaan verder dan alleen het opnieuw werven van een vervanger. Denk aan het voeren van exitgesprekken, het aanpassen van je salarisadministratie, het opnieuw moeten opleiden van vervangers, terugval van productiviteit in het team, het voeren van sollicitatiegesprekken en – als klap op de vuurpijl – recruitmentkosten. Afhankelijk van het functieniveau en de aard van het werk kunnen de kosten voor een vertrekkende medewerker oplopen tot wel 150% van een jaarsalaris.

Technologie maakt onboarden goedkoper

Uit ons eigen onderzoek onder ruim tweehonderd mkb-bedrijven, blijkt dat ruim 70% gebruikmaakt van een checklist. Het succes van de checklist is afhankelijk van menselijk gedrag. “We hebben wel een checklist, maar deze wordt nooit goed opgevolgd”, was een veelgehoorde reactie van werkgevers die we over dit onderwerp spraken.

Een uitgelezen kans om de betrokken collega’s van IT, HR en leidinggevenden door middel van een app te herinneren aan de komst van een nieuwe collega en taken toe te wijzen. Uit hetzelfde onderzoek van de Vlerick Business School blijkt dat eenderde van de bedrijven gebruikmaakt van een webapplicatie of software tijdens het onboarden. Diezelfde bedrijven zien de kosten en tijdsinvestering in onboarding sterk dalen.  

Als werkgever groei je sneller met CoPilot

Maak gratis een account aan!