CoPilot is hard op weg om werkgevers zonder cao sneller te laten groeien

CoPilot team

Sinds 2014 is het MKB sterk gegroeid. Ten opzichte van vorig jaar groeide het aantal FTE’s in het eerste kwartaal van 2019 nog eens 3,9%, blijkt uit de MKB banenmonitor. Dat zorgt voor een groeiend personeelsbestand bij veel werkgevers, inclusief bijbehorende groeipijn op het gebied van personeelszaken. In 2018 zijn we gestart met het testen van een aantal concepten bij mkb-ondernemers. Mede door die tests hebben we een werkgeverskostentool en een contractgenerator ontwikkeld. Nu is het tijd om te versnellen. Daarom gaat CoPilot de lucht in met een nieuwe website.

Digitale ondernemer in spagaat

In het voorjaar van 2018 spraken we met meer dan 50 ondernemers uit verschillende sectoren. Dat marktonderzoek wees uit dat veel mkb-ondernemers de effecten van een krappe arbeidsmarkt duidelijk merkten. Je moet als ondernemer je HR zaken goed op orde hebben, wil je je personeel behouden. Eén type groeiende ondernemer had met name last van het gebrek aan personeel: de ondernemer die online producten ontwikkelt, hoogopgeleid personeel in dienst heeft en niet onder een cao valt. De snelheid van de groei wordt sterk beïnvloed door het aantrekken en behouden van mensen. Denk met name aan ontwikkelaars, designers of technici. Deze ondernemers vechten voor talent. Personeel koesteren ze daarom, ook al lopen de salarissen voor nieuwe mensen soms de spuigaten uit.

De ondernemer met een digitaal product zonder cao kan niet terugvallen op arbeidscontracten voor de branche, om over salarisschalen maar te zwijgen. Tegelijkertijd zorgt personeel ook voor enorm veel gedoe. “Ik voel me gevangen in allerlei organisatorische handelingen. Ik kom totaal niet meer toe aan ondernemen”, vertelde een ondernemer. Die uitspraak vat het gevoel van deze doelgroep samen. Personeel is het meest waardevolle onderdeel van het bedrijf, maar het organiseren en structureren van personeelszaken kost de ondernemer te veel tijd. “Maar… je wilt het wel graag goed doen”, was een veel gehoorde opmerking tijdens de gesprekken. Voor elk HR vraagstuk zoeken ze momenteel naar een online tool of werken ze met een tussenpersoon die ze via via wordt aangeraden.

Duidelijkheid, structuur en gemak zorgen voor snellere groei

Dat kan beter, dachten wij. Wanneer je bedrijf groeit, moet het niet zo zijn dat je wordt geleefd door wat de organisatie van je vraagt op het gebied van HR. Dus startten we met het testen van een aantal concepten waar een digitale copiloot de ondernemer mee op weg zou kunnen helpen. Uit de testfase rolde een aantal producten die de ondernemer meer duidelijkheid, structuur en gemak bieden. Producten waar je als werkgever snelheid mee kunt maken.

Werkgeverskosten

Je eerste medewerker aannemen is een spannend moment. Je probeert een zo goed mogelijke inschatting te maken van het risico dat je loopt en wat die persoon voor rendement levert. Berekeningen op een bierviltje bleken bij veel ondernemers tot verrassingen te hebben geleid. “Het vakantiegeld had ik niet meegenomen in mijn rekensommetje.” Dus zetten we alle werkgeverskosten op een rij en koppelden dit aan een salarisdatabase van meer dan 6.000 functies. In de werkgeverskostentool voert een ondernemer een functie in, waarna een bruto salarisindicatie én alle bijkomende werkgeverskosten worden weergegeven. In de tool kun je die kosten vergelijken met het inhuren van een zzp’er en via payroll, zodat je een onderbouwde keuze kan maken.

Contracteren

Ondernemers met een digitaal product zonder cao kunnen niet terugvallen op collectieve afspraken. Dat zorgt ervoor dat ze onzeker zijn over het opgestelde arbeidscontract. “Mijn investeerder wil nu alle arbeidscontracten herzien”, hoorden we van een ondernemer. Anderen stonden juridisch erg zwak wanneer er zich een conflict voordeed op de werkvloer. Met de contractgenerator bouwen ondernemers zonder cao zelf een contract in 15 minuten. Het mooie is, de generator is zo gebouwd dat elk contract automatisch juridisch gecheckt is.

Welkom heten en inwerken van nieuwe medewerkers

Onze volgende oplossing richt zich op het welkom heten en inwerken van nieuwe collega’s. Veel ondernemers maken voor elke nieuwe collega een nieuw inwerkprogramma. Anderen laten de nieuwe medewerker het geheel zelf uitzoeken. Onze toekomstige inwerktool geeft nieuwe medewerkers een warm welkom en zorgt ervoor dat ze zo snel mogelijk productief zijn, zonder dat je daar als ondernemer telkens veel tijd aan kwijt bent. Bovendien krijg je dankzij dit digitale inwerkprogramma een goed beeld of de arbeidsrelatie duurzaam is, nog voordat de proefperiode voorbij is.

Wat is de eindbestemming van CoPilot?

Logische vervolgproducten zijn het verlonen van mensen, regelen van vrije dagen, ontwikkelen en beoordelen van medewerkers. Als we een stukje verder in de toekomst kijken, zien we producten die kunnen voorspellen welke medewerkers verhoogde kans hebben om weg te gaan. Of een rekentool die aangeeft of je bij een mogelijke nieuw collega wat meer moet bieden vergeleken met een benchmark in jouw regio.

Elke week melden weer nieuwe ondernemers zich aan op CoPilot. Zij voorzien ons van feedback om ons product te verbeteren. Dat betekent dat we soms links en soms rechts kunnen afslaan. Op basis van de feedback lanceren we vandaag onze nieuwe website. Deze is duidelijker, overzichtelijker, straalt ook meer zakelijkheid uit en biedt ons de mogelijkheid om de toekomstige producten op een logische manier toe te voegen.

Het exacte pad van CoPilot is nog niet in beton gegoten. Wat we wél zeker weten is dat we met CoPilot ondernemers sneller zullen laten groeien als werkgever. Dat blijft ons kader. Vanaf het moment dat je je eerste medewerker aanneemt tot je stopt met je bedrijf ben je werkgever. Die reis willen we met concrete oplossingen eenvoudiger en beter maken. Als digitale copiloot van werkgevers zullen we nieuwe producten blijven ontwikkelen, feedback blijven ophalen, verbeteren en waar nodig opnieuw beginnen.

Als werkgever groei je sneller met CoPilot

Maak gratis een account aan!